جستجوگر پیشرفته






مقدمه

اهداف دوره های تحصیلی،تجلی اهداف آموزش و پرورش متناسب با ویژگی ها و شرایط سنی دانش آموزان بوده و زمینه دست یابی آنان به شایستگی های پایه را فراهم می آورد و به رشد متوازن و همه جانبه ایشان، کمک می کند. مدیران ، برنامه ریزان و عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت دانش آموزان ، باید در برنامه ریزی امور، سازماندهی فعالیت ها و انجام وظایف خود به گونه ای عمل کنند تا دانش آموزان در پایان هر یک از دوره های تحصیلی به اهداف تعیین شده دست یابند. این اهداف مبتنی بر اسناد بالادستی، به ویژه سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند جامع علمی کشور، سند چشم انداز بیست ساله کشور، مبانی نظری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تفکیک ساحت های ششگانه به شرح ذیل می باشد:

ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی

دوره اول ابتدایی

1-با صفات مهربانی ، بخشندگی ، دانایی و توانایی خداوند آشنا شود و احساس اطمینان و آرامش حاصل از آنرا ابراز نماید.

2-با شناخت روش زندگی و آموزه های اخلاقی پیشوایان دینی (آداب و رفتار فردی و اجتماعی ، راستگویی، نظم و پشتکار)،

تاثیر آن را در رفتار خود نشان دهد.

3- با قرائت صحیح نماز و آیات آسان قرآن ، آموخته های قرآنی خود را در زندگی بکار گیرد.

دوره دوم ابتدایی

1-با درک مفهوم اولیه هریک از اصول دین، پذیرش و احساس تعلق خاطر خود را نسبت به آن نشان دهد.

2-با مطالعه روش زندگی و آموزه های اخلاقی پیشوایان دینی(عزت نفس، تکریم والدین، احترام به طبیعت و دیگران، وفای به عهد) و شناخت احکام مورد نیاز، الگوهایی را برای عمل صالح شناسایی کند و در زندگی به کار گیرد.

3-با قرائت صحیح و روان، درک مفاهیم عینی و انس با قرآن کریم؛ آموزه های آن را در زندگی به کار می گیرد.

ساحت تعلیم و تربیت زیبایی شناسی و هنری

دوره ی اول ابتدایی

1-با مشاهده اشیا اطراف ، پدیده های طبیعی، فرهنگی و هنری ساده، دریافت حسی خود و لذت حاصل از آنرا به زبان هنر ابراز کند.

2-با تغییر سازنده در محیط و اشیا اطراف، قدرت تخیل ، تجسم و خلاقیت خود را پرورش دهد.

دوره دوم ابتدایی

1-با شناسایی و درک اهمیت عناصر زیبایی ساز در پیرامون خود، فضای زندگی خویش را بهبود می بخشد.

2-با خلق یک اثر هنری و با استفاده از معیارهای زیبایی شناسی، قدرت تخیل ، تجسم و ایده پردازی خودرا تقویت کند.

3-با شناخت اصول اولیه زیبایی شناسی، یک پدیده طبیعی و یا اثر هنری را بررسی و چگونگی تاثیر آن را بر خود توصیف کند.

ساحت تعلیم و تربیت زیستی و بدنی

دوره ی اول ابتدایی

1-با شناسایی ویژگی ها، نیازها و توانمندی های جسمی- حرکتی خود، رفتارهای متناسب با آن را برای حفظ شادابی، ارتقای سطح سلامت و توانایی های بدنی خویش به عنوان امانت الهی انجام دهد.

2-با کسب آگاهی نسبت به محیط زیست، تاثیر عملکرد خود بر محیط زندگی را بررسی کند و نتایج آن را به کار گیرد.

دوره دوم ابتدایی

1-با شناسایی ویژگی ها، نیازها و توانمندی های جسمی- حرکتی و روانی خود، الگوی رفتار متناسب با موقعیت های مختلف را انتخاب کند و سطح سلامت و شادابی خود را ارتقا دهد.

2- با مشارکت در طرح ها و برنامه های بهداشت، سلامت، تفریحات سالم، تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی، تاثیرگذاری آن بر سلامت خود و دیگران را مورد بررسی قرار دهد.

3- با شناسایی محیط زندگی خود، تاثیر الگوی رفتاری خویش بر محیط زیست به مثابه آیات الهی را تبیین کند و عملکرد خود را بهبود بخشد.

ساخت تعلیم و تربیت علمی و فناورانه

دوره ی اول ابتدایی

1-با بهره گیری از مهارت های پایه یادگیری، پدیده های طبیعی و روابط ریاضی را مطالعه کند و یافته های خودرا با دیگران به اشتراک بگذارد.

2-با کسب مهارت های پایه فناوری، پرسش گری و خلاقیت، فرآیند تولید یک محصول را تجربه کند.

دوره دوم ابتدایی

1-با استفاده از مهارت های کار علمی و تفکر، پدیده های طبیعی(آیات الهی) و الگوها و روابط ریاضی را مطالعه کند و نتایج آن را برای حل مسائل روزمره زندگی بکار گیرد.

2-با استفاده از مهارت های کار با دیگران، ایده ها و یافته های حاصل از فعالیت های علمی-پژوهشی(فردی و گروهی) را با دیگران به مشارکت بگذارد.

3-با استفاده از یافته های علمی و فناورانه و بهره گیری از مهارت های پایه فناوری، کالاها و وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره را بررسی و ایده هایی برای بهبود کیفیت و استفاده مسئولانه از منابع پیشنهاد کند.

ساحت تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی

دوره اول ابتدایی

1-با ایفای نقش خود بعنوان عضوی از گروه(خانواده، دوستان و مدرسه)، احساس تعلق خود را نسبت به گروه با رفتار همدلانه، محترمانه و مشارکت جویانه نشان دهد.

2-با رعایت نظم و قانون در روابط خانوادگی و اجتماعی(محیط زندگی ومدرسه)وظایف خود را در قبال دیگران انجام دهد.

3-با شناخت خود به عنوان یک شهروند ایرانی، تعلق خاطر خود را نسبت به وطن و نمادهای آن نشان دهد.

دوره ی دوم ابتدایی

1-با شناخت حقوق و مسئولیت های خود در زندگی خانوادگی و اجتماعی و بکارگیری رفتار سازنده و مسالمت جویانه، از قوانین و مقررات به صورت آزادانه و سازنده پیروی کند.

2-با شناخت تغییرات محیط طبیعی و اجتماعی در گذر زمان، تاثیر آن را بر زندگی خود تبیین کند.

3- با کسب مهارت های شهروندی، نقش ها و وظایف خود را در قبال جامعه محلی با مشارکت در فعالیت ها و برنامه های زیست محیطی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انجام دهد.

 

ساحت تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای

دوره اول ابتدایی

1-با درک مفاهیم پایه اقتصاد (فایده؛ هزینه و مصرف) روش های مصرف بهینه را در زندگی شخصی و خانوادگی به کار گیرد.

2-با کسب مهارت های ساده کارآفرینی، قدرت تخیل و خلاقیت خود را برای تولید یک محصول یا خدمت به کار گیرد.

دوره ی دوم ابتدایی

1-با شناسایی مفاهیم عمومی اقتصاد (تولید، توزیع و مصرف) و درک نقش مسئولیت پذیری و انضباط مالی در فعالیت های اقتصادی ، روشهایی را برای حل مسائل ساده اقتصادی شناسایی کند و به کار گیرد.

2-با کسب مهارتهای اصلی کارآفرینی ، قدرت تخیل و خلاقیت خود را برای تولید یک محصول یا خدمت اجرا و نتایج آن را تحلیل کند.

3- با درک مفاهیم اخلاق اقتصادی(کار و تلاش، رعایت حق الناس، نیکوکاری، امانت داری، پرهیز از اسراف و تبذیر) رفتار خود را در زندگی شخصی و ارتباط با دیگران را بر مبنای آن سامان دهد و عمل کند.

هدف فراساحتی

با کسب مهارت های نوشتاری ، شفاهی، ادراکی و تولیدی زبان ، از این مهارت ها برای حل مسائل یا رفع نیازهای خود در سطح جامعه و تحلیل موقعیتهای پیچیده بهره بگیرد.



امتیاز :

برچسب ها : اهداف آموزش ابتدایی , ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین , وزارت آموزش و پرورش , دوره اول ابتدایی , دوره ی دوم ابتدایی ,
اهداف دوره ابتدایی بر اساس ساحت های ششگانه نوشته شده در سه شنبه 1400/09/16 ساعت 14:08

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .