جستجوگر پیشرفته






موضوع : رنگارنگ , مناسبت ها ,

سالگرد ورود آزادگان

جنگ تحمیلی که عراق علیه ایران آغاز کرد یکی از طولانی‌ترین جنگ  های متعارف در قرن بیستم میلادی بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با تجاوز ارتش بعثی صدام حسین به مرزهای ایران آغاز شد. یورش هم‌زمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد، این جنگ در نهایت پس از حدود ۸ سال و با رشادت فرزندان این اب و خاک در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس خاتمه یافت. در این جنگ تعداد زیادی شهید، جانباز و آزاده تقدیم میهن عزیزمان گردید.

اسرای جنگی پس از پایان جنگ می توانستند به کشورشان برگردند. مبادلهٔ اسیران جنگی بین دو کشور از 

سال ۱۳۶۹ آغاز شد. در نخستین مرحله تبادل اسرا در ۲۶ مردادماه ۱۳۶۹ تعداد ۹۶۹ اسیر ایرانی با ۱۳۴۰ اسیر عراقی مبادله شدند. طبق آمار حدود ۴۳ هزار نفر ایرانی‌ در دوران جنگ تحمیلی در زندان‌های رژیم بعث به اسارت گرفته شدند که مطابق گزارش‌ها، ۵۰۰ نفر از آنها در همان دوران به شهادت رسیدند.

بر اساس آمارهای رسمی که موسسه فرهنگی پیام آزادگان منتشر کرده است، متوسط سن رسمی اسرای نظامی ایرانی در عراق ۲۲ سال بود.همچنین مسن‌ترین اسیر ایرانی در دست بعثی‌ها در زمان اسارت ۹۷ سال سن داشت که بعد از ۸۰۴ روز اسارت، آزاد شد.

 

اکنون سالها از بازگشت نخستین گروه آزادگان به کشور می‌گذرد، آزادگانی که اغلب در سن جوانی و نوجوانی داوطلبانه عازم نبرد با دشمن شدند و امروز هر کدام می‌توانند همانند الماسی درخشان الگویی از ایستادگی و مقاومت برای نسل جوان باشند.

 ۲۶ مرداد روز آنانی است که بر قامت خود ردای استقامت و پایمردی پوشیدند  همچنین در این روز شکیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزادمردان به بار نشست و سال‌های نگرانی به پایان رسید. گرامیداریم سالروز ورود پیروزمندانه ازادگان و دلیرمردان نبرد 8 ساله انسانهای بزرگی که با خون خود از آب و خاک کشور عزیزمان دفاع کردند و اجازه ندادند یک وجب از خاک این کشور به دست دشمنان بیفت



امتیاز :

برچسب ها : اسرای جنگ , شهدای جنگ تحمیلی , بازگشت آزادگان , شروع جنگ تحمیلی , تعداد،آزادگان،جنگ،تحمیلی , ایران و عراق ,
سالگرد ورود آزادگان نوشته شده در سه شنبه 1400/05/26 ساعت 16:25

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





مطالب تصادفی
لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .