جستجوگر پیشرفته






موضوع : دینی.مذهبی ,

سوگند خوردن

 

از دیگر روشهای تربیتی و هدایتی قران مجید بکاربردن سوگند است. چنین کاری در میان افراد بشر رایج است و هر قوم و ملتی با توجه به آیین و مرام خود به چیزهایی که نزد خودشان مقدس است قسم می خورند. فایده سوگند در دو چیز است :

1-    تایید مطلب

2-     توجه دادن مخاطبان به اهمیت مطالبی که سوگند بدانها یاد می شود.

3-    البته فایده دوم را می توان مخصوص قسم های الهی دانست زیرادر قسم های افراد بشر بیشتر فایده اول مورد نظر است و برای تاکید مطلب ،قسم دکر می شود. برای توضیح بیشتر درباره چگونگی فواید سوگند توجه به مطلب زیر لازم است:

در مواردی که انسان برای اثبات مطلبی سوگند یاد می کند بین آن مطلب و پیزی که بدان سوگند 

می خورد پیوند برقرار می کند و وجود این دو یا اهمیت این دو را به هم گره می زند نظیر شخصی که می گوید به جان خودم سوگند که فلات مطلب درست است. این شخص در حقیقت بین این ها رابطه برقرا می کند  و میگوید همانقدر که جان من عزیز و محترم است این سخن نیز همانقدر دارای احترام و ارزش است. همچنین کسی که در انجام کاری به خدا سوگند می خورد در واقع می خواهد بگوید با توجه به احترام و عظمتی که برای خدا قائل هستم تعهد می کنم که چنین کاری را انجام دهم.

به دلیل اینکه قسم به مواردی خورده می شود که نزد آدمی بسیار محترم و عزیز است پس مواردی که قسم برای آن آورده می شود نیز دارای ارزش و عظمت زیادی نزد یادکننده سوگند است و این همان تاکیدی است که که از قسم فهمیده می شود که این سوگند در قران نیز وجود دارد همانگونه که مثلا خداوند به جان پیامبر خود سوگند یاد نموده و مطلبی که پس از آن بیان کرده است می رساند که همانگونه که جان پیامبر (ص) نزد خداوند عزیز و بااهمیت است این مطلب نیز با اهمیت و شایان توجه می باشد.

 

منبع:

معرفت دینی /مرکز تحقیقات اسلامی 

(موجود در کتابخانه آستانه مبارکه شاه سلیمان علی)

(نوشته شده در تاریخ 14/4/1392 - مزار شاه سلیمان علی)



امتیاز :

برچسب ها : سوگند خوردن،انواع سوگند،اثبات مطلب , قران مجید , مقدس , ارزش و احترام , عظمت خداوند،عزیز و محترم،شایان توجه، , فواید سوگند،اقوام و ملتها ,
قسم نوشته شده در چهارشنبه 1392/04/12 ساعت 18:27

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .