جستجوگر پیشرفته






موضوع : رنگارنگ , متفرقه , اقدام پژوهی ,

چکیده:

هدف از گزارش حاضر حل مشكل رفتاري و رواني يكي از دانش آموزان  با ورزش است که برای جمع آوری اطلاعات  وپی بردن به علت این ناهنجاری و رفتار نامطلوب دانش آموز که باعث آزار دیگر دانش اموزان و اختلال در ساعت زنگ ورزش شده بود از روش مصاحبه با خود دانش آموز و با كمك گرفتن از مشاور اداره ، خانواده دانش آموز ، مطالعه ي كتاب هاي گوناگون و كتاب هاي پيوند و .... تصميم به حل مشكل گرفتم از میان راه حل های  متعدد موجود راهكارهايي كه ارائه دادم مسابقات گروهي و بازيهاي متنوع همراه با تشويق هايي كه براي اين مسابقات و بازي در ها نظر مي گرفتم بود که  بسيار درامر پيشرفت دانش آموز به من كمك كرد و در پایان با اجراي مراحل انجام شده شادابي و نشاط و آرامش در را دانش آموزم مشاهده كردم و همچنین راهکارها و پیشنهاد هایی به همکاران و مسئولین در رابطه با ساعت ورزش و برخورد با اینگونه دانش آموزان ارائه شد.

توصیف وضع موجود

در اوايل سال تحصيلي متوجه شدم كه يك نفر از دانش آموزانم از لحاظ اخلاقي مشكل دارد و پرخاشگري مي كند و حالت نشاط و شادي از را زنگ ورزش گرفته است و مرتب با كوچكترين حركتي و جر بحث مي كرد. احساس كردم با اين روش دانش آموزان ديگر رنج مي برند و نمي توانند به راحتي و شادابي ورزش كنند و بايد فكري كنم با كه هر روش ممكن جلوي پرخاشگري اين دانش 

دانش آموز گرفته شود تا فضاي كلاسم با نشاط و شاداب گردد و دانش آموزانم از زنگ ورزش لذت كافي ببرند به و فكر راهكارهايي افتادم

جمع آوري داده و ها گردآوري اطلاعات

براي اين كار ترجيح دادم نخست با خود دانش آموز صحبت كنم تا نظر خود را بگويد از چهره دانش آموز مشخص بود در كه خانواده مشكل دارد و ارتباط بين پدر و مادرش خوب نيست كه تأثير سوئي روي اخلا ق دانش آموز گذاشته است به ، خاطر اينكه در خانه آرامش نداشت در مدرسه مدام به دانش آموزان پرخاشگري مي كرد. با توجه به اينكه خودم به تنهايي نمي توانستم مشكل دانش آموز را حل كنم چون فقط زنگ ورزش با من سر و كار داشت بقيه ي اوقات با معلم مربوطه در كلاس بود با و مدير و معاون در هم زنگ هاي صبحگاه و مراسم ديگر ارتباط داشت . تصميم گرفتم از همه كمك بگيرم.

 در مرحله با دوم معلم مربوطه دانش آموز صحبت هايي داشتم و سوال از پرخاشگري دانش آموز كردم . ایشان  اظهار داشتند كه اين دانش آموز به بهانه هاي مختلف دوست دارد دانش آموزان ديگر را اذيت كرده و با پرخاشگري نظم كلاس به را هم بزند معلوم شد در كه زنگ هاي كلاسي پرخاشگري دانش آموز زيادتر ا ست در اما زنگ ورزش كمتر است. . از معلمین سالهاي قبل در مورد وضعيت اخلاقي اين دانش آموز سوال كردم به اين نتيجه رسيدم كه از همان سال قبل اخلاق و رفتار به او همين منوال بوده است و در كلاس خيلي اذيت مي كرده ولي زنگ هاي ورزش آرام تر بوده است. از مدير و معاون آموزشي مدرسه سوالاتي در مورد وضعيت دانش آموز شد كه آنها از هم اخلاق و پرخاشگري نامبرده راضي نبودند

. يك  روز با مادر دانش آموز صحبت كردم معلوم شد كه مادرش هم رضايت از كارش ندارد و و گله شكايت مي كرد و مي گفت هر زمان به كه خانه اقوام و خويشان هم مي رويم با بچه هاي آنها هم سازش ندارد به و بهانه هاي مختلف پرخاشگري مي كند. با باز خود دانش آموز مصاحبه كردم او از و سوالاتي پرسيدم از جمله از آيا: نظر اقتصادي وضع خوبي داريد ؟ رابطه پدر و مادرت با شما چگونه است ؟ ارتباط پدر و مادرت با هم چگونه است ؟ رفتارت با بقيه ي افر اد خانواده چطور است آيا ؟ ورزش و تفريح را دوست داري آيا ؟ اوقات فراغت به تفريح و گردش مي رويد ؟ چند تا فرزند هستيد ؟ سطح سواد پدر و مادرت چقدر است و ؟ ...... از تمام حرفهاي دانش آموز نتيجه گرفتم از كه نظر اقتصادي وضع خوبي ندارند و پدر و مادرش كم سواد هستند و پدر به خاطر كارهاي سنگين و مشكلات مالي پرخاشگر است با و بقيه ي افراد خانواده ا بد هم خلاقي مي كند و رفتار در او فرزندشان تأثير گذاشته و كاري به تفريح و گردش و ورزش ندارند از و نظر اخلاقي به ترتيب فرزندان توجهي نداشته از و لحاظ امنيتي اين دانش آموز در خانه احساس آرامش خوبي ندارد. با توجه به اين مشكل با همكاري بقيه ي همكاران با و كمك گرفتن از مشاور اداره ، خانواده دانش آموز ، مطالعه ي كتاب هاي گوناگون و كتاب هاي پيوند و .... تصميم به حل مشكل گرفتم.

 

ارائه ي راه حل هاي مناسب

كمك گرفتن از اولياء دانش آموز : جلسات متعددي با همكاري مدير مدرسه براي اولياء دانش آموز گذاشته در و شد زمينه مشكل فرزندشان صحبت شد چون آموزشهاي مفيد بدون حمايت والدين غير ممكن است. همكاري خود دانش آموز در: جلسات متعدد با دانش آموز مشكل دار مصاحبه به عمل آمد از طريق برخورد خوب را او راهنمايي كردم از كه چه روشهايي براي اصلاح كارش استفاده كند.

كمك گرفتن از همكاران: ازمعلم مربوطه و بقيه ي همكاران خواستم كه حركات و رفتار دانش آموز را زير نظر داشته باشند در و جهت رفع مشكل او به كمك كنند.

دعوت از مشاور: يك جلسه با همكاري مدير مدرسه از مشاور اداره دعوت كرده در و حضور دانش آموز با او صحبت هايي داشت. كمك گرفتن از معاون پرورشي از: معاون پرورشي خواسته شد در كه تمام مراسمي كه گذاشته مي شود دانش آموز شركت فعال داشته باشد و مورد تقدير و تشكر قرار گيرد.

تشويق هاي متنوع : تأكيد فراوان روان شناسان بر تشويق به جهت تأثير معجره آساي آن است اگر تشويق به موقع انجام شود در ، رفتار شاگرد دگرگوني جدي ايجاد مي كند و مسير زندگي را او تغيير مي دهد . روايت است كه رسول ( خدا ص) عمامه ي خود را براي تشويق حضرت علي ع( بر) سر وي قرار دادند ( بحار الانوار ، موسسه الوفاء جلد ) ويليام جيمز : « عميق ترين انگيزه در نهاد آدمي ، عطش مورد تحسين قرار گرفتن است » ( بي آزار شيرازي ، مصطفي ، قرآن و تبليغ ) معرفي دانش آموز به كانونهاي ورزشي مخصوصاً و شنا ورزشهاي گروهي مثل واليبال و فوتسال

. بازي هاي متنوع : دكتر مظلومي : « بازي هاي بچه هاي در ابتدا آشنايي با محيط ، سپس تجربه براي هب كار گيري كاربردها و سپس فرهنگ سازي و بالاخره هم تعليم و تربيت است « . كارل گروس : « بازي وسيله اي براي آمادگي فرد جهت زندگي در بزرگسالي است«

چگونگي اجراي راه حل هاي جديد و پيشنهادي

كمك گرفتن از اولياء با: صحبت كردن با اولياء چند راه به حل آنها پيشنهاد دادم با:

1-آرامش با فرزند خود رفتار كنند

2- درحضور فرزند با هم بحث و جدل نداشته باشند

3- فرزند خود به را تفريح و گردش ببرند

-4 درورزشهاي متنوع مخصوصاً واليبال ، فوتسال ، شنا با خاطر آرامش و نشاط فرزندشان را شركت دهند

5- به محيط هاي آرام و از دور جنجال بيشتر بروند به نه جاهايي كه باعث پرخاشگري بيشتر مي شود در

 6-مقابل رفتارهاي خوشايند او را تشويق كنند و جايزه تعيين كنند

7- از  طريق داستانهاي شيرين و آموزنده او را تشويق كنند

8- از  دوستانش بخواهند او با كه صميمي رفتار كنند.

كمك گرفتن از همكاران: در يك جلسه از همكاران خواستم كه نظر خود رادرمورد دانش آموز بيان كنند كه هر كدام نظر خاصي داشت از و آنها خواستم كه براي حل مشكل دانش آموز همكاري لازم راداشته باشند . دانش آموز را تشويق كنند. ازكارت هاي تشويقي استفاده كنند و او را به عنوان سر گروه بعضي اوقات انتخاب كنند و به او مسئوليت بدهند .در مقابل پرخاشگري دانش آموز را او سرزنش نكنند بلكه نصيحت كرده و كارهاي مثبت او را بيشتر در نظر داشته باشند .ازدوستانش بخواهند او با ارتباط دوستي صميمانه داشته باشند.

. دعوت از مشاور: درچند زنگ ورزش از مشاور دعوت به عمل آمد به و صورت خصوصي با دانش آموز صحبت مي كرد از. خانواده ، دوستان ، همسالان و وضع خانوادگي آنها پرسيد و دانش آموز در را جلسات متعدد راهنمايي و مشاوره كرد

كمك گرفتن از معاون پرورشي: ازمعاون پرورشي مدرسه خواهش شد زماني كه مراسم صبحگاه برگزار مي شود به عنوانهاي مختلف از دانش كمك گرفته شود در و صورت بهبود وضع در او حضور دانش آموزان مورد تشويق قرار گيرد. زماني نماز برگزار مي شود در اغلب مواقع به عنوان پيشنماز باشد در. مسابقات فرهنگي – هنري اورا  شركت دهد.

معرفي دانش آموز به كانونهاي ورزشي :با مسئول یکی از باشگاههای ورزشی آزاد صحبت كردم و خواهش كردم كه دانش آموز پرخاشگر در را اكثر كلاسهاي ورزشي شركت دهند به و خاطر وضع اقتصادي خانواده اش او از هزينه اي دريافت نكنند و آنها قبول كردند. و خواسته شد جهت بهبود وضع دانش آموز هر تلاشي مي توانند انجام دهند كه همكاري كردند

تشويق هاي متنوع : در زنگ ورزش جعبه اي كه مانند قلك  درست شده بود آماده كرده بودم در قبال كارهاي خوب ، خوش اخلاقي ، همكاري با گروه ، پيشرفت نظم و ادب و ... دانش آموزان نامشان روي كاغذ نوشته مي شد وداخل جعبه مي رفت در و پايان هر هفته گنجينه و باز ستاره هاي هفته مشخص مي شدند و از دانش آموز مشكل دار خواستم كه دقت لازم در را رفتارش داشته باشد تا هر هفته جزء ستاره هاي آن هفته شود و موفقيت آميز بوددر مقابل رفتارهاي خوب دانش آموز از مدير خواستم كه دانش آموز به را بانك جايزه مدرسه بفرستم را او و تشويق كند كه مورد قبول واقع اثر و شد بخش بود.

راه حل انتخابي

 از بين راهكارهايي كه ارائه دادم مسابقات گروهي و بازيهاي متنوع همراه با تشويق هايي كه براي اين مسابقات و بازي در ها نظر مي گرفتم بسيار د رامر پيشرفت دانش آموز به من كمك كرد

 اجراي بهترين راه حل

 اجراي راه حل هاي انتخابي كه  به طور كامل در اجراي راه ها حل توضيح داده شده اند به من كمك كردند.

 بحث و نتيجه گيري

 ورزش ميتواند تأثير بسزايي در شادابي و نشاط دانشآموزان دختر و پسر داشته باشد. دانش آموزاني كه از لحاظ روحي و رواني در شرايط مطلوبتر قرار داشته باشند بدون شك ميتوانند بهتر، سريعتر و با آرامش بيشتر مطالب را فرا بگيرند اين دانش آموزان با روحيه در مراحل ديگر زندگي نيز موفقترند. دانش آموز ورزشكاراز ميادين ورزشي از مربيان خود و از روح و خصلتهايي فرا ميگيرد كه شايد در رفتار و كردار ديگر همكلاسيهايش كمتر مشاهده شود جوانمردي، گذشت، وقت شناسي، ادب، احساس مسئوليت و احترام بيشتر به بزرگتران به خصوص پدر و مادر، اساتيد و معلمان. اين قبيل جوانان و نوجوانان علاوه بر محيط مدرسه كه قوانين و مقررات خاص خود را دارد در محيطهاي ديگر از جمله ورزشگاهها حضور مييابند و با شرايط مكانهاي ديگر به غير از مدرسه و با روحيات مختلف آشنا ميشوند.. به طور كلي ميتوان گفت ورزش نقشي انكارناپذير در تمامي مراحل زندگي دارد كه دانش آموز دختر و پسر از اين امر مستثني نيستند در نتيجه ساعت ورزش دانش آموزان نبايد در اختيار دروس باشد بلكه ورزش را يك علم دانسته و به آن اهميت بيشتري داده شود.

 

دانلوذ گزارش تخصصی بصورت ورد

 

دانلود گزارش تخصصی بصورت پی دی اف



امتیاز :

برچسب ها : دانلود گزارش تخصصی , گزارش تخصصی معلم ابتدایی , گزارش اقدام پژوهی دانش اموزان , اموزش و پرورش شهرستان بیرجند ,
حل مشكل رفتاري و روحی بوسيله ورزش نوشته شده در چهارشنبه 1395/09/03 ساعت 4:44

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .